Japonya’nın kamyon sürücüsü açığı, bu yılın başlarında yürürlüğe giren ve sürücülerin fazla mesai yapmasını sınırlayan yasalar nedeniyle daha da kötüleşiyor. Çok çalışma ve kazaları önlemek ve işleri katlanılabilir kılmak için gerekli görülen bu durum, Japon lojistik, hükümet ve ulaşım etraflarında “2024 sorunu” olarak biliniyor.
Japonya, Tokyo ve Osaka ortasında otomatik bir kargo nakliyatı koridoru planlıyor. Projenin finansman ölçüsü şimdi belirlenmedi, fakat ülkenin artan teslimatlarla başa çıkmasına yardımcı olacak değerli bir yol olarak görülüyor.
Hükümet tarafından hazırlanan bir bilgisayar grafiği görüntüsünde, büyük bir otoyolun ortasında “otomatik akış yolu” olarak da isimlendirilen üç şeritli bir koridor boyunca hareket eden büyük, tekerlekli kutular gösteriliyor.
Deneme gayeli bir sistemin 2027’de ya da 2028’in başlarında test çalışmalarına başlaması ve 2030’ların ortalarında tam olarak faaliyete geçmesi hedefleniyor.
Arazi, Altyapı, Ulaştırma ve Turizm Bakanlığı’nda çalışmaları denetleyen kıdemli bir müdür yardımcısı olan Yuri Endo, “Yollara yaklaşım biçimimizde yenilikçi olmamız gerekiyor. Otomatik akış yolunun temel konsepti, 24 saat otomatik ve insansız bir ulaşım sistemi kullanarak yol ağı içinde lojistik için özel alanlar yaratmaktır” dedi.
Endo, sistemin azalan işgücünü telafi etmenin ve şoförlerin iş yükünü azaltma gereksiniminin yanı sıra karbon emisyonlarını azaltmaya da yardımcı olacağını söyledi.
İSVİÇRE VE İNGİLTERE’DE DE DEĞERLENDİRİLİYOR
Bu plan, İsviçre ve İngiltere’de de bedellendiriliyor. İsviçre’deki plan bir yeraltı yolunu içerirken, Londra’da planlanan ise düşük maliyetli lineer motorlarla çalışan tam otomatik bir sistem olacak.
Japonya’da yükleme, forkliftler kullanılarak otomatikleştirilecek ve havaalanları, demiryolları ve limanlarla koordine edilecektir.
İş teslimatları için de tasarlanan sistem, her şey yolunda giderse öteki rotalara da genişletilebilir. Gelecekte şoförsüz teknoloji kullanılabilecek olsa da, insanların kapılarına son kilometre teslimatlarını tekrar de insan şoförlerin yapması gerekebilir.
Hükümetin iddialarına nazaran, mevcut şartlar altında Japonya’nın toplam taşıma kapasitesi 2030 yılına kadar %34 oranında düşecek. Japonya Kamyoncular Birliği’ne nazaran, yurtiçi taşıma kapasitesi yaklaşık 4,3 milyar metrik ton olup, bunun neredeyse tamamı ya da %91’inden fazlası kamyonlarla gerçekleştirilmektedir.
Hükümet bilgilerine nazaran, doğum oranı düştükçe genel nüfus azalmaya devam etse bile, pandemi sırasında çevrimiçi alışverişten gelen teslimat talebi arttı ve kullanıcılar Japon hanelerinin yaklaşık %40’ından %60’ının üzerine çıktı.
Son yıllarda, teslimat kamyonlarının yollarda çarpışması sonucu meydana gelen yıllık vefat sayısı yaklaşık bin. Bu sayı 2010 yılındaki yaklaşık 2 bin mevtten daha uygun bir düzeye ulaşmış olsa da, ülkedeki yaklaşık 400 kamyon işletmesi ve kuruluşunu bir araya getiren Kamyoncular Birliği, teslimatları daha da inançlı hale getirmek istiyor.