Bakan Uraloğlu: Trenlere yerli ve milli muayene sistemi geliyor

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, tamamen Türk mühendislerce geliştirilen otomatik tren muayene istasyonlarını (OTMİ) yıl sonunda devreye almayı planladıklarını belirterek, “OTMİ’ler, trenler hareket halindeyken dahi otonom olarak demir yolu araçlarını, mevcuttaki muayene istasyonlarından daha ileri düzeyde muayene edilebilecek. Böylelikle araçlardaki kusurları büyük kayıplara yol açmadan tespit edilecek.” tabirlerini kullandı.

Uraloğlu, yazılı açıklamasında, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) ve TÜBİTAK Raylı Ulaşım Teknolojileri Enstitüsü (TÜBİTAK RUTE) tarafından geliştirilen OTMİ çalışmalarına ait bilgi verdi.

Yerli ve ulusal imkanlarla geliştirilen ve demir yolu ağının çeşitli noktalarına yerleştirilecek OTMİ’lerle trenlerin tekerlerinde oluşması olası çatlak, kırık, fren sistemi kusurlarıyla olağan dışı ısınmalar üzere kusurların evvelden tespit edilebileceğini bildiren Uraloğlu, “Yerli ve ulusal imkanlarla geliştirilen OTMİ’ler trenler hareket halindeyken dahi otonom olarak demir yolu araçlarını, mevcuttaki muayene istasyonlarından daha ileri düzeyde muayene edilebilecek. Böylelikle araçlardaki kusurlar büyük kayıplara yol açmadan tespit edilecek.” değerlendirmesinde bulundu.

Uraloğlu, kara yollarındaki akıllı ulaşım sistemleri dönüşümünü demir yollarında da başlattıklarına işaret ederek, “Demir yollarında dijitalleşme ve akıllı sistemler alanında imza attığımız en değerli projelerden biri olan OTMİ, milletlerarası standartlara ve gelişen teknolojiye uygun, inançlı, süratli ve konforlu yolcu ve yük nakliyeciliğine imkan sağlayacak.” tabirlerini kullandı.

Daha evvel direkt insan eliyle yapılan demir yolu araçları yürüyen aksam, yük istikrarı ve mümkün arıza denetimlerinin OTMİ sayesinde büsbütün elektronik sensörler ve akıllı yazılımlarla trenler hareket halindeyken dahi yapılabileceğini bildiren Uraloğlu, demir yollarında bakım ve tamirde dışa bağımlılığın önüne geçerek, işletme maliyetlerini düşüreceklerinin altını çizdi.

RAYDAN ÇIKMALARIN ÖNÜNE GEÇİLMESİ SAĞLANACAK

Uraloğlu, TCDD ve TÜBİTAK RUTE ortasında OTMİ Geliştirme Projesi Protokolü’nün 2021 yılında imzalandığına dikkati çekerek, şunları kaydetti:

“Uygulama yeri olarak seçilen Köseköy İstasyonu’nda çalışmalarımıza devam ediyoruz. Proje kapsamında birinci olarak geliştirdiğimiz Tren Tanıma Pantograf Denetleme ve Tekerlek Apleti Tespit Sistemlerini 2023 yılında devreye almıştık. Artık de bu yıl sonuna kadar Fren Sabo, Fren Balata, Disk Asıntı ve Aks Rulman Sıcaklık Ölçüm Sistemlerini devreye almaya planlıyoruz.”

Geliştirilen sistemlerin Avrupa Birliği araştırma ve inovasyon projeleri içerisinde öncelikli projelerden olduğunu vurgulayan Uraloğlu, şu tabirleri kullandı:

“Yerli ve ulusal imkanlarla geliştirilen OTMİ, büsbütün otonom olarak demir yolu araçlarını mevcuttaki muayene istasyonlarından daha ileri düzeyde muayene edilebilecek. Toplanan bilgiler, akıllı algoritmalarla makine öğrenmesi ve manzara sürece teknikleriyle tahlil edilerek anomali tespiti yapılabilecek. Bir araçtan toplanan bilgilerin vakte nazaran değişimi ve tarihçesi toplanarak bakım çalışmaları mümkün bir arızadan evvel yapılabilecek. Böylelikle araçlardaki kusurlar büyük kayıplara yol açmadan tespit edilebilecek. OTMİ’lerle hem tesis edildiği bölgelerden gelen bilgiler hem de tüm ülke ağındaki sistemlerden gelen datalarla birlikte Ankara’da kurulacak izleme merkezinden takip edilecek. Böylece mümkün raydan çıkmaların önüne geçilmesi sağlanacak.”

Uraloğlu, muahede kapsamında küçük OTMİ tesisleri kurulacağını, mevcut çizgilere kurulacak istasyonlarda ise lokasyon özelliklerini dikkate alacaklarını belirterek, “Hat kapasitesi ve yoğunluğu, güzergah üzerinden taşınan yük cinsi, kent içi ve dışına ulaşım yapan çizgiler üzere kimi sınıflandırmalar yaparak tren muayene istasyonları kurulumlarını yapacağız.” bilgisini paylaştı.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir