1-7 Mayıs Trafik ve Birinci Yardım Haftasına yönelik, trafik kazalarının önlenmesi için trafik kurallarına uymanın ve birinci yardımın ehemmiyeti vurgulayan uzman hemşire Başak Türkmen kazalarda birinci yardımın nasıl yapılması gerektiği hakkında bilgi verdi.
Dünya Sıhhat Örgütü’ne nazaran her yıl yaklaşık 1,3 milyon insan karayolu trafik kazaları sonucu hayatını kaybettiğini tabir eden İstanbul Rumeli Üniversitesi Sıhhat ve Yüksek Meslek Okulu’ndan uzman hemşire Başak Türkmen, “Hayatını kaybedenlerin yarısından fazlasını yayalar, bisiklet ve motosiklet şoförleri oluşturmaktadır” dedi.
“İLK YARDIM UYGULAMALARI MÜDAFAA, BİLDİRME VE KURTARMA BAŞLIKLARI DOĞRULTUSUNDA YAPILMALIDIR”
Türkmen, “Trafik kazalarında ilkyardım uygulamaları, birinci yardımın temel uygulamaları olan Muhafaza, Bildirme ve Kurtarma başlıkları doğrultusunda yapılmalıdır. Muhafaza dediğimiz birinci kademede ilkyardımcı kendisinin, hasta/yaralının ve etrafın güvenliğini sağlar. Olay yerinin fark edilmesini sağlamak maksadı ile reflektör yerleştirir. Etraftaki kalabalık dağıtılır. Kazanın yapıldığı aracın kontağı kapatılır. Patlama ve ekstra yaralanma riski yok ise hasta hareket ettirilmez. Bildirme dediğimiz ikinci basamakta ilkyardımcı en süratli biçimde 112 Acil Davet Merkezi’ni aktive etmelidir ve Kurtarma dediğimiz son evrede ise hasta/yaralının dehşet ve kaygıların giderilmeli ve sıcak tutulmalıdır. Hasta/yaralının durumunu kıymetlendirerek, gerekli birinci yardım uygulamaları öncelikler kıymetlendirilerek yapılmalıdır. Kanama var ise durdurmaya çalışılmalı, ağızdan katı yahut sıvı besinler verilmemeli, 112 takımı olay yerine ulaşıncaya kadar hasta/yaralının şuur denetimi yapılmalı ve bedenine saplanmış yabancı cisim var ise çıkartılmamalı” diye konuştu.
KAZALARA NEDEN OLAN RİSK FAKTÖRLERİ
Türkmen, “Hız, alkol ve öbür psikoaktif hususların tesiri altında araç kullanmak, motosiklet kaskı, emniyet kemeri ve çocuk koltuğu kullanılmaması, şoför dikkatini dağıtan ögeler (cep telefonu gibi), inançlı olmayan yol altyapısı ve temel standartları sağlamayan inançsız araçların trafikte bulunması kazalara sebebiyet veren risk faktörleridir” dedi.